Fakta khusus Pengajian Perniagaan Penggal 3 (STPM) Bab 1 : Keusahawanan
Fakta khusus Pengajian Perniagaan Penggal 3 (STPM) Bab 1: Keusahawanan Usahawan Keusahawanan Peranan usahawan dalam masyarakat usahawan secara mikro (perniagaan sendiri) -menyumbang idea atau pencetus idea baharu dan melakukan pembaharuan -menggembleng faktor-faktor pengeluaran -menangani kekaburan dan ketidakpastian serta sebarang risiko kegagalan -merancang dan melaksanakan perancangan strategik Peranan usahawan dalam masyarakat usahawan secara makro (masyarakat) -mempelbagaikan pilihan produk -mewujudkan peluang pekerjaan kepada masyarakat tempatan -menambahkan pendapatan dan meningkatkan taraf hidup masyarakat setempat -menjadi role model atau sumber inspirasi kepada usahawan baru atau masyarakat -melakukan tanggungjawab sosial -membangunkan industri sokongan -menggunakan sumber tempatan dengan cekap -penggerak kepada ekonomi sihat Teori keusahawanan -Pendekatan ekonomi&pelopornya (Israel Kirzner,Joseph A Schumpeter,Carl Menger,Alfred Marshall) -Pendekatan psikologi&pelo