Jenis-jenis pola (ABK bukan linear) Nota ringkas Pengajian am sem 3
Nota ringkas Pengajian am penggal 3
Jenis-jenis pola (Ahli bentuk komunikasi bukan linear)
Terdapat dua jenis format untuk jenis pola :
*format bersama (4+0)
*format berasingan (2+2/1+3)
Terdapat dua jenis analisis :
*analisis data根据图表里的数据
*analisis pengetahuan 支持数据的说明(理由)
1. Pola perubahan
Keywords: perubahan/perkembangan/prestasi/aliran/trend/turun naik
Format bersama (4+0)
Analisis Data
1. Jumlah keseluruhan总数 + Analisis pengetahuan
2. Pola meningkat上升 + Analisis pengetahuan
3. Pola menurun 下降+ Analisis pengetahuan
4. Pola konsisten保持不变 + Analisis pengetahuan
5. Pola tidak konsisten 不定+ Analisis pengetahuan
6. Pola konsisten dan menurun/meningkat atau meningkat/menurun dan konsisten + Analisis pengetahuan
Format berasingan (2+2) atau (1+3)
Analisis Data
1. Jumlah keseluruhan
2. Pola meningkat
3. Pola menurun
4. Pola konsisten
5. Pola tidak konsisten
6. Pola konsisten dan menurun/meningkat atau meningkat/menurun dan konsisten
Analisis pengetahuan
-langkah/cadangan
-punca/sebab
-kesan/risiko
2. Pola bandingan
Keywords: banding/berbanding/perbandingan/perbezaan
Format bersama(4+0)
Analisis Data
1. Perbandingan dalam tahun
Contoh : Perbandingan menegak直 : paling tinggi&rendah untuk jumlah keseluruhan + Analisis pengetahuan
Perbandingan menegak: paling tinggi&rendah untuk sektor/bidang/isu + Analisis pengetahuan
Perbandingan mendatar横 : jumlah keseluruhan antara sektor/isu/bidang tertentu
Perbandingan mendatar: negara/bahagian/komuniti/kaum mana lebih besar dalam sektor/isu/bidang tertentu + Analisis pengetahuan
2. Perbandingan antara tahun
Contoh : Perbandingan antara tahun iaitu yang mana lebih besar + Analisis pengetahuan
Perbandingan jumlah keseluruhan antara tahun + Analisis pengetahuan
Paling tinggi antara tahun-tahun/tempoh-tempoh yang dinyatakan sebagai 1 idea bersama+ Analisis pengetahuan
Paling rendah antara tahun-tahun/tempoh-tempoh yang dinyatakan sebagai 1 idea berasingan + Analisis pengetahuan
Perbandingan antara tahun Analisis Data + Analisis pengetahuan
Paling tinggi antara tahun-tahun/tempoh-tempoh yang dinyatakan dan paling rendah antara tahun-tahun/tempoh-tempoh yang dinyatakan sebagai 1 idea + Analisis pengetahuan
Format berasingan (2 AD+ 2 AP)/(1 AD+ 3 AP)
Analisis Data
-perbandingan dalam tempoh/tahun
-perbandingan antara tahun/tempoh
-perbandingan antara tahun
Analisis Pengetahuan
-langkah/cadangan
-punca/sebab
-kesan/risiko
3. Pola perubahan bandingan
Keywords : perubahan/perkembangan/prestasi/arah aliran
Format bersama (4+0)
Analisis Data (semua data meningkat)
-jumlah keseluruhan + Analisis pengetahuan
-pola meningkat + Analisis pengetahuan
-meningkat paling banyak + Analisis pengetahuan
-meningkat paling sikit + Analisis pengetahuan
(semua data menurun)
-jumlah keseluruhan + Analisis pengetahuan
-pola menurun + Analisis pengetahuan
-menurun paling banyak + Analisis pengetahuan
-menurun paling sikit + Analisis pengetahuan
Format berasingan (2 AD+ 2AP)
Analisis Data (semua data meningkat)
-jumlah keseluruhan
-pola meningkat
-meningkat paling banyak
-meningkat paling sedikit
Analisis Pengetahuan
-langkah/cadangan
-punca/sebab
-kesan/risiko
(semua data menurun)
Analisis Data
-jumlah keseluruhan
-pola menurun
-menurun paling banyak
-menurun paling sedikit
Analisis pengetahuan
-langkah/cadangan
-punca/sebab
-kesan/risiko
4. Pola umum (pola perubahan&pola bandingan)
Format bersama (4+0),(2P+2B/3P+1B)
*P=Perubahan
*B=Bandingan
Analisis data
-jumlah keseluruhan + Analisis pengetahuan
-pola meningkat + Analisis pengetahuan
-pola menurun + Analisis pengetahuan
-pola konsisten + Analisis pengetahuan
-pola tidak konsisten + Analisis pengetahuan
-pola konsisten dan menurun/meningkat atau meningkat/menurun dan konsisten + Analisis pengetahuan
-pola bandingan + Analisis pengetahuan
Format berasingan (2+2)
Analisis data
-jumlah keseluruhan
-pola meningkat
-pola menurun
-pola konsisten
-pola tidak konsisten
-pola konsisten dan menurun/meningkat atau meningkat/menurun dan konsisten
-pola bandingan
Analisis pengetahuan
-langkah/cadangan
-punca/sebab
-kesan/risiko
评论
发表评论