Fakta khusus Pengajian Perniagaan sem 1

 Fakta khusus Bab 1(perniagaan dan persekitarannya)

1.Elemen asas perniagaan 4

-menyediakan barang dan perkhidmatan,wujud pertukaran nilai,mendapatkan keuntungan perniagaan,memuaskan keperluan dan kehendak pengguna

2.Faktor pengeluaran 6

-bahan mentah,modal,modal insan,teknologi,keusahawan

3.Proses perniagaan 5

-input,proses tambah nilai,output,pemasaran,untung/rugi

4.Cabaran perniagaan masa kini 4

-aktiviti penyelidikan dan pembangunan(R&D) dan kemajuan tekonologi,penggunaan teknologi moden,kemajuan teknologi maklumat dan komunikasi(ICT),E-dagang

5.Cabaran perniagaan masa depan 5

-cabaran globalisasi,peningkatan kemajuan teknologi,peningkatan tanggungjawab sosial,peningkatan sistem perniagaan islam(perbankan islam),kewujudan blok-blok perdagangan

6.Persekitaran umum 5

-persekitaran ekonomi,persekitaran persaingan dan jaringan,persekitaran sosiobudaya,persekitaran politik dan perundangan,persekitaran teknologi,persekitaran prasarana,persekitaran antarabangsa

7.Persekitaran tugas 5

-pelanggan,pembiaya,pemodal atau pelabur,pesaing,kerajaan,pekerja,masyarakat

8.Jenis pemilikan entiti perniagaan 4

-pemilikan tunggal,perkongsian,syarikat berhad,koperasi

9.Aktiviti perniagaan pengeluaran 5

-ekstraktif,barangan pengguna(barangan konsumer),barangan industri,pembuatan,pemasangan

10.Aktiviti perniagaan perkhidmatan 5

-peruncitan,pemborongan,kewangan,profesional,pendidikan

11.Sektor perniagaan 3

-sektor swasta,sektor awam,sektor badan berkanun

12.Tahap perniagaan 6

-primer,sekunder,tertier,huluan,hiliran,domestik,antarabangsa


 Fakta khusus Bab 2(pengeluaran)

1. Evolusi pengeluaran 5

-revolusi industri -pendekatan saintifik  -hubungan manusia -penyelidikan operasi -kualiti

2. Cabaran pengurus pengeluaran 5

-peningkatan teknologi -penekanan kepada kualiti -isu penjagaan alam sekitar -sumber semakin berkurangan -fleksibiliti dalam sistem pengeluaran -persaingan yang semakin sengit

3. Proses pengeluaran 4

-input -proses transformasi -output -maklum balas

4. Reka bentuk pengeluaran 3

-simplification -standardization -modular

5. Jenis-jenis pengeluaran 3

-pengeluaran mengikut tempahan -pengeluaran secara massa -pengeluaran secara berkelompok

6. Jenis susun atur 4

-susun atur tetap -susun atur proses -susun atur produk -susun atur selular

7. Faktor yang mempengaruhi pemilihan lokasi kilang 5

-bekalan tenaga buruh -sistem pengangkutan dan logistik -peratruran dan undang-undang -pembekal bahan mentah -kemudahan infrastruktur

8. Langkah2 proses kawalab kualiti 4

-rancang(plan) -buat(do) -semak(check) -tindakan(action)

9. Kaedah pemeriksaan 2

-pemeriksaan menyeluruh -pelan pensampelan

10. Alat kawalan kualiti 5

-kawalan proses secara statistik(statistical process control) -analisis nilai tambah -carta kawalan -kajian kualiti/kos -pasukan penambahbaikan kualiti

11. Pendekatan kawalan kualiti 3

-kawalan input -kawalan proses -kawalan output

12. Jenis2 inventori 3

-bahan mentah -kerja dalam proses -produk siap

13. Alat kawalan inventori 3

-analisis ABC -kawalan pesanan ekonomi(EOQ) dan titik pesanan semula(ROP)

*EOQ=ECONOMIC ORDER QUANTITY    ROP=REORDER POINT

Fakta khusus Bab 3(pemasaran)

konsep teras pemasaran:

-keperluan dan kehendak

-produk dan perkhidmatan

-pasaran

-nilai

-urus niaga

-pertukaran 

-permintaan



pendekatan pemasaran:

-pemasaran

-pemasaran kemasyarakatan

-penjualan

-produk 

-pengeluaran


proses pemasaran:

-menilai peuang2 pemasaran

-memilih sasaran pasaran

-membina campuran pemasaran

-mengurus usaha pemasaran


pendekatan strategik pemasaran:

-mendefinisikan misi organisasi

-membentuk objektif atau matlamat organisasi

-menganalisis jenis portfolio perniagaan

-membentuk strategi pemasaran dan strategi fungsian lain


analisis portfolio perniagaan(matriks BCG):

-bintang

-tanda tanya

-lembu kontan

-anjing


strategi dan objektif pemasaran:

-strategi penembusan pasaran

-strategi pemasaran produk

-strategi pemasaran pasaran 

-strategi pempelbagaian


model gelagat pengguna:

-rangsangan,kotak hitam pengguna,respons pembeli


faktor mempengaruhi gelagat pengguna:

-budaya,sosial,individu,psikologi,situasi


produk pembelian produk pengguna:

-mengenal pasti keperluan,mencari maklumat,menilai alternatif,membuat keputusan pembelian,gelagat selepas pembelian


proses pembelian produk baru:

-menyedari,meminati,menilai,mencuba,menerima


proses pembelian produk industri:

-mengenal pasti masalah,mengenal pasti keperluan organisasi,menentukan spesifikasi produk,mencari pembekal,membuka tender,memilih pembekal,memesan produk,menilai prestasi pembekal


langkah dalam proses penyelidikan pemasaran:

-mengenal pasti masalah dan menetapkan objektif penyelidikan,membentuk rancangan penyelidikan,melaksanakan penyelidikan dan menganalisis data,menginterprestasikan data dan melapor penemuan


asas asas segmentasi pasaran:

-geografi,psikografi,demografi,gelagat pengguna(manfaat produk)


strategi menyasarkan pasaran:

-pemasaran tidak dibezakan,pemasaran dibezakan,pemasaran tertumpu,pemasaran mikro


proses peletakan pasaran:

-menentukan pasaran sasaran,menyesuaikan produk dengan pasaran,mengkomunikasikan ciri2 produk


strategi peletakan pasaran:

-atribut produk,manfaat,kekerapan penggunaan,pengguna,klasifikasi produk


klasifikasi produk pengguna:

-produk mudah beli,produk beli-belah,produk istimewa,produk tidak dicari


klasifikasi produk perindustrian:

-bahan dan komponen,barang modal,bekalan dan perkhidmatan


komponen produk:

-produk teras,produk ketara,produk sampingan


atribut produk:

-kualiti produk,ciri produk,reka bentuk produk


lini produk:

-kedalaman produk,kelebaran produk


kitaran hayat produk:

-peringkat pengenalan,peringkat pertumbuhan,peringkat kematangan,peringkat kemerosotan


reka bentuk salauran agihan:

-saluran agihan mendatar,saluran agihan menegak


perantaraan dalam saluran agihan produk:

-pemborong,ejen,peruncit


faktor dalaman penetapan harga:

objektif pemasaran adalah penakatan,strategi pemasaran,kos,pertimbangan organisasi


faktor luaran penetapan harga:

-keadaan pasaran dan permintaan,persaingan,faktor persekitaran


penentuan harga secara umum:

-berasaskan kos,nilai,persaingan


penentuan produk harga baru:

-kaedah penarahan pasaran,kaedah penembusan pasaran


strategi pelarasan harga:

-harga diskaun dan elaun,harga psikologi,harga promosi,harga geografi,harga pemetakan,harga pukal,rebat


campuran promosi:

-pengiklanan,promosi jualan,publisiti,perhubungan awam,jualan bersemuka


jenis promosi jualan:

-promosi pengguna,promosi jurujual,promosi pengedar


promosi pengguna:

-kupon,potongan harga/diskaun,tawaran istimewa,premium,sampel

 Fakta khusus Bab 4(kewangan)

1.Objektif kewangan 2

-memaksimumkan keuntungan syarikat,meningkatkan kekayaan pemegang saham

2.Pihak2 yang berkepentingan terhadap penyata kewangan 5

-pihak pengurusan syarikat atau pengurus syarikat,pelabur atau pemodal,pemilik syarikat atau pemegang saham,pembiaya atau bank,pemiutang atau pembekal,kerajaan atau agensi kerajaan

3.Penyata kewangan 3

-penyata pendapatan,kunci kira-kira,penyata aliran tunai(penyata aliran dana)

4.Nisbah kewangan 5

-nisbah kecairan,nisbah kecekapan,nisbah keberuntungan,nisbah penggearan(nisbah hutang),nisbah pasaran

5.Jenis sumber dana jangka masa panjang 5

-bon,ekuiti,saham keutamaan,hutang jangka panjang,pinjaman berjangka panjang atau pinjaman berjangka,debentur

6.Jenis sumber dana jangka masa pendek 5

-overdraf,pemfaktoran,penerimaan jurubank(bankers acceptance),resit amanah(trust receipt),pinjaman berjangka,nota janji,kredit dagangan

7.Jenis penggunaan dana 3

-keperluan semasa,jangka masa pendek,jangka masa panjang

8.Elemen bajet tunai 5

-aliran tunai masuk atau penerimaan tunai,aliran tunai keluar atau pembayaran tunai,aliran tunai bersih,lebihan atau kurangan tunai atau baki akhir bagi tempoh berkenaan,baki awal

9.Sumber aliran tunai masuk 5

-jualan tunai,kutipan daripada penghutang(jualan kredit),jualan tunai aset bukan semasa(aset tetap),penerimaan faedah atas simpanan,dividen atas pelaburan,sewa dan royalti,pinjaman bank,modal tambahan dalam bentuk tunai

10.Sumber aliran tunai keluar 5

-belian tunai,bayaran kepada pemiutang,bayaran balik pinjaman,ambilan tunai,perbelanjaan modal(pembelian aset tetap),belian bahan mentah,gaji dan upah,sewa,kadar bayaran,insurans

11.Jenis risiko 2

-risiko boleh insurans,risiko tidak boleh insurans

12.Prinsip insurans 4

-prinsip ganti rugi,prinsip doktrin punca terdekat,prinsip kepentingan boleh diinsuranskan,prinsip penuh percaya mutlak

13.Jenis perkhidmatan takaful 2

-takaful keluarga,takaful am

14.Prinsip takaful berdasarkan kepatuhan syariah 5

-gharar,maisir,riba’,akad,jual beli

 Fakta khusus Bab 5(sumber manusia)

1.Fungsi pengurus sumber manusia 4

-perancang,fasilitator,penyelaras,bertindak sebagai orang tengah,auditor

2.Cabaran pengurus sumber manusia 5

-teknologi,perubahan ekonomi,globalisasi,peningkatan bilangan pekerja wanita dalam sektor pekerjaaan,sistem perundangan,kemasukan buruh asing,kepelbagaian tenaga kerja

3.Pengurusan sumber manusia strategik 3

-menarik sumber manusia,membangun sumber manusia,mengekal sumber manusia

4.Proses perancangan sumber manusia 3

-analisis kerja,menentukan keperluan,memenuhi keperluan

5.Kaedah menentukan keperluan sumber manusia 3

-meramal sumber dalaman dan luaran,carta penggantian,inventori kemahiran

6.Faktor2 penentuan keperluan sumber manusia 5

-perubahan teknologi,perubahan sosioekonomi,pertumbuhan perniagaan,penamatan perkhidmatan,keadaan ekonomi

7.Pengambilan sumber manusia 4

-menarik minat(merekrut),pemilihan,penawaran kerja,induksi

8.Kaedah menarik minat 5

-iklan,hebahan umum,head-hunting,temuduga terbuka(walk-in),rujukan,agensi pekerjaan

9.Proses pemilihan 4

-borang pemilihan,semakan rujukan,temu duga,ujian

10.Jenis2 latihan 5

-latihan di luar tempat kerja(latihan di luar kerja),latihan sambil bekerja,pembelajaran kendiri(pembelajaran sepanjang hayat),latihan perantisan,simulasi,latihan penginstitusian,pembelajaran secara online(e-learning),kajian kes

11.Kaedah penilaian prestasi 5

-skala perkadaran sifat/gelagat,esei,sistem penilaian 360,senarai semak,perbandingan pekerja

12.Ganjaran 5

-gaji,upah,elaun,bonus tahunan,komisen jualan,perkongsian keuntungan

13.Faedah berbentuk bukan wang 5

-insurans pekerja,caruman KWSP(kumpulan wang simpanan pekerja),kemudahan pinjaman,caruman PERKESO(pertubuhan keselamatan sosial),bantuan pendidikan,kemudahan kesihatan

14.Penentu2 pampasan 5

-faktor organisasi,pasaran buruh,kesetaraan pampasan,peraturan dan undang-undang,jenis pekerjaan atau tugas,pekerja itu sendiri,risiko pekerjaan,ganjaran yang dibayar oleh pesaing

15.Jenis tindakan disiplin 2

-disiplin positif,disiplin progresif

16.Proses tindakan disiplin 5

-amaran lisan,amaran bertulis,surat tunjuk sebab,inkuiri,hukuman

17.Jenis hukuman berkaitan disiplin 5

-turun pangkat,gantung kerja,pemecatan,menahan kenaikan gaji tahunan,kehilangan faedah kerja

18.Masalah dalam tindakan disiplin 4

-pembuktian salah laku,makluman tentang peraturan dan prosedur kesalahan salah laku,cabaran perundangan,proses yang mesti diikuti(due process)

19.Skim penamatan perkhidmatan 3

-penamatan perkhidmatan secara wajib,penamatan perkhidmatan secara sukarela,penamatan perkhidmatan secara pemberhentian(retrenchment)

#sekian terima kasih

#harap2 dapat membantu murid sem 1


评论

此博客中的热门博文

Nota ringkas pengajian am Topik 1:Alih Bentuk Komunikasi Sem 2 (kata kunci pelbagai graf)

Stpm文科生之个人分享

Jenis-jenis pola (ABK bukan linear) Nota ringkas Pengajian am sem 3