Fakta khusus Pengajian Perniagaan sem 1
Fakta khusus Bab 1(perniagaan dan persekitarannya)
1.Elemen asas perniagaan 4
-menyediakan barang dan perkhidmatan,wujud pertukaran nilai,mendapatkan keuntungan perniagaan,memuaskan keperluan dan kehendak pengguna
2.Faktor pengeluaran 6
-bahan mentah,modal,modal insan,teknologi,keusahawan
3.Proses perniagaan 5
-input,proses tambah nilai,output,pemasaran,untung/rugi
4.Cabaran perniagaan masa kini 4
-aktiviti penyelidikan dan pembangunan(R&D) dan kemajuan tekonologi,penggunaan teknologi moden,kemajuan teknologi maklumat dan komunikasi(ICT),E-dagang
5.Cabaran perniagaan masa depan 5
-cabaran globalisasi,peningkatan kemajuan teknologi,peningkatan tanggungjawab sosial,peningkatan sistem perniagaan islam(perbankan islam),kewujudan blok-blok perdagangan
6.Persekitaran umum 5
-persekitaran ekonomi,persekitaran persaingan dan jaringan,persekitaran sosiobudaya,persekitaran politik dan perundangan,persekitaran teknologi,persekitaran prasarana,persekitaran antarabangsa
7.Persekitaran tugas 5
-pelanggan,pembiaya,pemodal atau pelabur,pesaing,kerajaan,pekerja,masyarakat
8.Jenis pemilikan entiti perniagaan 4
-pemilikan tunggal,perkongsian,syarikat berhad,koperasi
9.Aktiviti perniagaan pengeluaran 5
-ekstraktif,barangan pengguna(barangan konsumer),barangan industri,pembuatan,pemasangan
10.Aktiviti perniagaan perkhidmatan 5
-peruncitan,pemborongan,kewangan,profesional,pendidikan
11.Sektor perniagaan 3
-sektor swasta,sektor awam,sektor badan berkanun
12.Tahap perniagaan 6
-primer,sekunder,tertier,huluan,hiliran,domestik,antarabangsa
Fakta khusus Bab 2(pengeluaran)
1. Evolusi pengeluaran 5
-revolusi industri -pendekatan saintifik -hubungan manusia -penyelidikan operasi -kualiti
2. Cabaran pengurus pengeluaran 5
-peningkatan teknologi -penekanan kepada kualiti -isu penjagaan alam sekitar -sumber semakin berkurangan -fleksibiliti dalam sistem pengeluaran -persaingan yang semakin sengit
3. Proses pengeluaran 4
-input -proses transformasi -output -maklum balas
4. Reka bentuk pengeluaran 3
-simplification -standardization -modular
5. Jenis-jenis pengeluaran 3
-pengeluaran mengikut tempahan -pengeluaran secara massa -pengeluaran secara berkelompok
6. Jenis susun atur 4
-susun atur tetap -susun atur proses -susun atur produk -susun atur selular
7. Faktor yang mempengaruhi pemilihan lokasi kilang 5
-bekalan tenaga buruh -sistem pengangkutan dan logistik -peratruran dan undang-undang -pembekal bahan mentah -kemudahan infrastruktur
8. Langkah2 proses kawalab kualiti 4
-rancang(plan) -buat(do) -semak(check) -tindakan(action)
9. Kaedah pemeriksaan 2
-pemeriksaan menyeluruh -pelan pensampelan
10. Alat kawalan kualiti 5
-kawalan proses secara statistik(statistical process control) -analisis nilai tambah -carta kawalan -kajian kualiti/kos -pasukan penambahbaikan kualiti
11. Pendekatan kawalan kualiti 3
-kawalan input -kawalan proses -kawalan output
12. Jenis2 inventori 3
-bahan mentah -kerja dalam proses -produk siap
13. Alat kawalan inventori 3
-analisis ABC -kawalan pesanan ekonomi(EOQ) dan titik pesanan semula(ROP)
*EOQ=ECONOMIC ORDER QUANTITY ROP=REORDER POINT
Fakta khusus Bab 3(pemasaran)
konsep teras pemasaran:
-keperluan dan kehendak
-produk dan perkhidmatan
-pasaran
-nilai
-urus niaga
-pertukaran
-permintaan
pendekatan pemasaran:
-pemasaran
-pemasaran kemasyarakatan
-penjualan
-produk
-pengeluaran
proses pemasaran:
-menilai peuang2 pemasaran
-memilih sasaran pasaran
-membina campuran pemasaran
-mengurus usaha pemasaran
pendekatan strategik pemasaran:
-mendefinisikan misi organisasi
-membentuk objektif atau matlamat organisasi
-menganalisis jenis portfolio perniagaan
-membentuk strategi pemasaran dan strategi fungsian lain
analisis portfolio perniagaan(matriks BCG):
-bintang
-tanda tanya
-lembu kontan
-anjing
strategi dan objektif pemasaran:
-strategi penembusan pasaran
-strategi pemasaran produk
-strategi pemasaran pasaran
-strategi pempelbagaian
model gelagat pengguna:
-rangsangan,kotak hitam pengguna,respons pembeli
faktor mempengaruhi gelagat pengguna:
-budaya,sosial,individu,psikologi,situasi
produk pembelian produk pengguna:
-mengenal pasti keperluan,mencari maklumat,menilai alternatif,membuat keputusan pembelian,gelagat selepas pembelian
proses pembelian produk baru:
-menyedari,meminati,menilai,mencuba,menerima
proses pembelian produk industri:
-mengenal pasti masalah,mengenal pasti keperluan organisasi,menentukan spesifikasi produk,mencari pembekal,membuka tender,memilih pembekal,memesan produk,menilai prestasi pembekal
langkah dalam proses penyelidikan pemasaran:
-mengenal pasti masalah dan menetapkan objektif penyelidikan,membentuk rancangan penyelidikan,melaksanakan penyelidikan dan menganalisis data,menginterprestasikan data dan melapor penemuan
asas asas segmentasi pasaran:
-geografi,psikografi,demografi,gelagat pengguna(manfaat produk)
strategi menyasarkan pasaran:
-pemasaran tidak dibezakan,pemasaran dibezakan,pemasaran tertumpu,pemasaran mikro
proses peletakan pasaran:
-menentukan pasaran sasaran,menyesuaikan produk dengan pasaran,mengkomunikasikan ciri2 produk
strategi peletakan pasaran:
-atribut produk,manfaat,kekerapan penggunaan,pengguna,klasifikasi produk
klasifikasi produk pengguna:
-produk mudah beli,produk beli-belah,produk istimewa,produk tidak dicari
klasifikasi produk perindustrian:
-bahan dan komponen,barang modal,bekalan dan perkhidmatan
komponen produk:
-produk teras,produk ketara,produk sampingan
atribut produk:
-kualiti produk,ciri produk,reka bentuk produk
lini produk:
-kedalaman produk,kelebaran produk
kitaran hayat produk:
-peringkat pengenalan,peringkat pertumbuhan,peringkat kematangan,peringkat kemerosotan
reka bentuk salauran agihan:
-saluran agihan mendatar,saluran agihan menegak
perantaraan dalam saluran agihan produk:
-pemborong,ejen,peruncit
faktor dalaman penetapan harga:
objektif pemasaran adalah penakatan,strategi pemasaran,kos,pertimbangan organisasi
faktor luaran penetapan harga:
-keadaan pasaran dan permintaan,persaingan,faktor persekitaran
penentuan harga secara umum:
-berasaskan kos,nilai,persaingan
penentuan produk harga baru:
-kaedah penarahan pasaran,kaedah penembusan pasaran
strategi pelarasan harga:
-harga diskaun dan elaun,harga psikologi,harga promosi,harga geografi,harga pemetakan,harga pukal,rebat
campuran promosi:
-pengiklanan,promosi jualan,publisiti,perhubungan awam,jualan bersemuka
jenis promosi jualan:
-promosi pengguna,promosi jurujual,promosi pengedar
promosi pengguna:
-kupon,potongan harga/diskaun,tawaran istimewa,premium,sampel
Fakta khusus Bab 4(kewangan)
1.Objektif kewangan 2
-memaksimumkan keuntungan syarikat,meningkatkan kekayaan pemegang saham
2.Pihak2 yang berkepentingan terhadap penyata kewangan 5
-pihak pengurusan syarikat atau pengurus syarikat,pelabur atau pemodal,pemilik syarikat atau pemegang saham,pembiaya atau bank,pemiutang atau pembekal,kerajaan atau agensi kerajaan
3.Penyata kewangan 3
-penyata pendapatan,kunci kira-kira,penyata aliran tunai(penyata aliran dana)
4.Nisbah kewangan 5
-nisbah kecairan,nisbah kecekapan,nisbah keberuntungan,nisbah penggearan(nisbah hutang),nisbah pasaran
5.Jenis sumber dana jangka masa panjang 5
-bon,ekuiti,saham keutamaan,hutang jangka panjang,pinjaman berjangka panjang atau pinjaman berjangka,debentur
6.Jenis sumber dana jangka masa pendek 5
-overdraf,pemfaktoran,penerimaan jurubank(bankers acceptance),resit amanah(trust receipt),pinjaman berjangka,nota janji,kredit dagangan
7.Jenis penggunaan dana 3
-keperluan semasa,jangka masa pendek,jangka masa panjang
8.Elemen bajet tunai 5
-aliran tunai masuk atau penerimaan tunai,aliran tunai keluar atau pembayaran tunai,aliran tunai bersih,lebihan atau kurangan tunai atau baki akhir bagi tempoh berkenaan,baki awal
9.Sumber aliran tunai masuk 5
-jualan tunai,kutipan daripada penghutang(jualan kredit),jualan tunai aset bukan semasa(aset tetap),penerimaan faedah atas simpanan,dividen atas pelaburan,sewa dan royalti,pinjaman bank,modal tambahan dalam bentuk tunai
10.Sumber aliran tunai keluar 5
-belian tunai,bayaran kepada pemiutang,bayaran balik pinjaman,ambilan tunai,perbelanjaan modal(pembelian aset tetap),belian bahan mentah,gaji dan upah,sewa,kadar bayaran,insurans
11.Jenis risiko 2
-risiko boleh insurans,risiko tidak boleh insurans
12.Prinsip insurans 4
-prinsip ganti rugi,prinsip doktrin punca terdekat,prinsip kepentingan boleh diinsuranskan,prinsip penuh percaya mutlak
13.Jenis perkhidmatan takaful 2
-takaful keluarga,takaful am
14.Prinsip takaful berdasarkan kepatuhan syariah 5
-gharar,maisir,riba’,akad,jual beli
Fakta khusus Bab 5(sumber manusia)
1.Fungsi pengurus sumber manusia 4
-perancang,fasilitator,penyelaras,bertindak sebagai orang tengah,auditor
2.Cabaran pengurus sumber manusia 5
-teknologi,perubahan ekonomi,globalisasi,peningkatan bilangan pekerja wanita dalam sektor pekerjaaan,sistem perundangan,kemasukan buruh asing,kepelbagaian tenaga kerja
3.Pengurusan sumber manusia strategik 3
-menarik sumber manusia,membangun sumber manusia,mengekal sumber manusia
4.Proses perancangan sumber manusia 3
-analisis kerja,menentukan keperluan,memenuhi keperluan
5.Kaedah menentukan keperluan sumber manusia 3
-meramal sumber dalaman dan luaran,carta penggantian,inventori kemahiran
6.Faktor2 penentuan keperluan sumber manusia 5
-perubahan teknologi,perubahan sosioekonomi,pertumbuhan perniagaan,penamatan perkhidmatan,keadaan ekonomi
7.Pengambilan sumber manusia 4
-menarik minat(merekrut),pemilihan,penawaran kerja,induksi
8.Kaedah menarik minat 5
-iklan,hebahan umum,head-hunting,temuduga terbuka(walk-in),rujukan,agensi pekerjaan
9.Proses pemilihan 4
-borang pemilihan,semakan rujukan,temu duga,ujian
10.Jenis2 latihan 5
-latihan di luar tempat kerja(latihan di luar kerja),latihan sambil bekerja,pembelajaran kendiri(pembelajaran sepanjang hayat),latihan perantisan,simulasi,latihan penginstitusian,pembelajaran secara online(e-learning),kajian kes
11.Kaedah penilaian prestasi 5
-skala perkadaran sifat/gelagat,esei,sistem penilaian 360,senarai semak,perbandingan pekerja
12.Ganjaran 5
-gaji,upah,elaun,bonus tahunan,komisen jualan,perkongsian keuntungan
13.Faedah berbentuk bukan wang 5
-insurans pekerja,caruman KWSP(kumpulan wang simpanan pekerja),kemudahan pinjaman,caruman PERKESO(pertubuhan keselamatan sosial),bantuan pendidikan,kemudahan kesihatan
14.Penentu2 pampasan 5
-faktor organisasi,pasaran buruh,kesetaraan pampasan,peraturan dan undang-undang,jenis pekerjaan atau tugas,pekerja itu sendiri,risiko pekerjaan,ganjaran yang dibayar oleh pesaing
15.Jenis tindakan disiplin 2
-disiplin positif,disiplin progresif
16.Proses tindakan disiplin 5
-amaran lisan,amaran bertulis,surat tunjuk sebab,inkuiri,hukuman
17.Jenis hukuman berkaitan disiplin 5
-turun pangkat,gantung kerja,pemecatan,menahan kenaikan gaji tahunan,kehilangan faedah kerja
18.Masalah dalam tindakan disiplin 4
-pembuktian salah laku,makluman tentang peraturan dan prosedur kesalahan salah laku,cabaran perundangan,proses yang mesti diikuti(due process)
19.Skim penamatan perkhidmatan 3
-penamatan perkhidmatan secara wajib,penamatan perkhidmatan secara sukarela,penamatan perkhidmatan secara pemberhentian(retrenchment)
#sekian terima kasih
#harap2 dapat membantu murid sem 1
评论
发表评论